De iPhones en iPads vlogen in 2013 over de toonbank, met als resultaat een recordomzet. Toch zijn de aandeelhouders en analisten niet tevreden over de behaalde winst in het boekjaar 2013. Hoe zit dat?
Blijven groeien
In 2013 wist Apple ondanks de toenemende concurrentie meer iPhones en iPads dan ooit tevoren te verkopen. Van beide producten stegen de verkoopcijfers ten opzichte van 2012 met 13%. Aandeelhouders nemen geen genoegen met veel winst, ze willen meer winst dan het jaar ervoor en het kwartaal ervoor. Alleen zo worden hun aandelen meer waard. In 2012 bedroeg de winst 41,7 miljard dollar terwijl dat in 2013 nog ‘maar’ 37,7 miljard dollar was. En dat terwijl de omzet flink steeg. Het is voor Apple steeds moeilijker om snel door te blijven groeien.
Innovatie
Waar Apple in 2013 kritisch werd bekeken door analisten en aandeelhouders, wordt 2014 het jaar waarin het bedrijf zichzelf kan bewijzen. De groei in het aantal verkochte smartphones en tablets van Apple neemt af omdat de smartphone-markt verzadigd raakt en er meer spelers zijn. Tijd dus voor de langverwachte nieuwe productcategorieën die Apple al meermaals heeft beloofd.
Reacties zijn gesloten